Monday, December 6, 2010
Troparul Sfântului Ierarh Nicolae
Troparul Sfântului Ierarh Nicolae
http://www.youtube.com/watch?v=Lb-kLjlC8RE
muzica: diacon protopsalt Mihail Buca
Îndreptător credinţei şi chip blândeţilor, învăţător înfrânării te-a arătat pe tine, turmei tale, adevărul lucrurilor. Pentru aceasta ai câştigat cu smerenia cele înalte, cu sărăcia cele bogate. Părinte Ierarhe Nicolae, roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre!
Acatistul Sfantului Ierarh Nicolae
Asculta mai multe audio diverse
Wednesday, December 1, 2010
1 Decembrie 1918 - Ziua națională a României

Resolution of the National Assembly in Alba Iulia, December 1, 1918 (Rezoluţia Marii Adunări)
King and queen of Romania, with generals and ministers, in Transylvania, 1921
Tuesday, November 23, 2010
Anton Pann în Transilvania
Cotidianul Lumina - Ediţia de Transilvania - 22 Noiembrie 2010
Părinte al muzicii psaltice româneşti:
Anton Pann şi activitatea sa în Transilvania
de Adrian Dobreanu
Tuesday, November 16, 2010
Meşterul Manole
Emil Gavriş - Meşterul Manole
The Ballad of the Argeş Monastery
Meşterul Manole
The ballad - Mănăstirea Argeşului
An 1973 folk / ethno-rock adaptation: Meşterul Manole with Mircea Baniciu and the Phoenix band.
Saturday, November 13, 2010
möbius arch (poem by Florin Caragiu, English translation: Simona Sumanaru)
I wrap myself in the möbius arch
from inside out incessantly,
the diamond drill bit carves sounds into the flesh,
your footsteps take off.
No armor fits me,
today at the supermarket the salesman whispered to me:
it’s because there is a sword thrust into your chest!
I laughed at first, didn’t believe him,
dropped the bags of dreams on the floor:
it can’t be, I shouted, it can’t be,
I’ve been that way since forever!
Yes, he smiled, and pointed to the slightly protuberant
gilded knob
here is why caresses hurt
and everything I touched with my heart bled.
Your hands were flickering into the night,
cauterizing the tear.
(poem published in the volume "catacombe. aici totul e viu" ("catacombs. everything is alive here"), Vinea Publishing House, Bucharest, 2008, p. 57. English translation: Simona Sumanaru.)
Online source: iconicrenaissance
from inside out incessantly,
the diamond drill bit carves sounds into the flesh,
your footsteps take off.
No armor fits me,
today at the supermarket the salesman whispered to me:
it’s because there is a sword thrust into your chest!
I laughed at first, didn’t believe him,
dropped the bags of dreams on the floor:
it can’t be, I shouted, it can’t be,
I’ve been that way since forever!
Yes, he smiled, and pointed to the slightly protuberant
gilded knob
here is why caresses hurt
and everything I touched with my heart bled.
Your hands were flickering into the night,
cauterizing the tear.
(poem published in the volume "catacombe. aici totul e viu" ("catacombs. everything is alive here"), Vinea Publishing House, Bucharest, 2008, p. 57. English translation: Simona Sumanaru.)
Online source: iconicrenaissance
Sunday, November 7, 2010
Articole recente despre aromâni în Cotidianul Lumina
Articole recente despre aromâni în Cotidianul Lumina:
Biserica Sfântul Nicolae din Moscopole
- Bisericile aromânilor din Pind de Adrian Nicolae Petcu (4 Noiembrie 2010)
- O fortăreaţă a Ortodoxiei: Cetatea Moscopolei, unde credinţa n-a murit de Maria Dobrescu (5 Noiembrie 2010)
Biserica Sfântul Nicolae din Moscopole
Monday, November 1, 2010
Identitate şi identificare
De la proiectavdhela.ro, un articol semnat de regretatul Prof. Dr. Gheorghe Zbuchea: Identitate şi identificare naţională la aromâni la începutul secolului XX.
Thursday, October 14, 2010
New York City Linguist Gives Dying Language In Croatia A Fighting Chance
New York City Linguist Gives Dying Language In Croatia A Fighting Chance
Radio Free Europe / Radio Liberty
Radio Free Europe / Radio Liberty
"Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică". Autor: Leonard Velcescu
"Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică". Autor: Leonard Velcescu
Sursa: blogul lui Florin Caragiu
Un interesant studiu despre iconografia dacilor în sculptura romană, apărut la Éditions Les Presses Littéraires (2008), îl constituie teza de doctorat susţinută de istoricul Leonard Velcescu la École Pratiques des Hautes Etudes – Sorbona, Paris. Este vorba despre volumul intitulat „Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică”. Aceste cercetări de iconografie antică a României, deschizătoare de drum, se intenţionează a fi parte dintr-un „Corpus cu toate statuile de daci cunoscute până în prezent”.
Autorul pune în evidenţă trăsăturile tipologice ale acestor reprezentări ale dacilor, diferenţiindu-le de cele ale altor „barbari”, descriind contextul istoric şi cultural în care ele au luat naştere şi chiar problema restaurării lor, efectuată în majoritatea cazurilor la începutul secolului al XVII-lea. Se ridică întrebarea cu privire la rolul estetic al numeroaselor statui de daci din Forul lui Traian, luându-se în considerare atitudinea generală a romanilor faţă de popoarele cucerite şi gestul „unic” de „omagiu” adus de cuceritori dacilor învinşi, un popor demn de respectul şi admiraţia romanilor, înzestrat cu un considerabil tezaur de virtuţi umane şi bogăţii materiale. „Niciodată romanii nu au realizat un asemenea număr de statui de o aşa proporţie pentru a reprezenta popoarele barbare”, remarcă autorul, cu atât mai mult cu cât în general „romanii simţeau un fel de repulsie vizavi de barbari”. Nu întâmplător, cucerirea Daciei de către Traian, prin influxul de capital material (d. ex. tezaurul aurifer) şi uman (vezi înrolarea dacilor în armata romană) rezultat, a generat în Imperiul Roman sleit un considerabil reviriment economic şi cultural.
Sursa: blogul lui Florin Caragiu
Un interesant studiu despre iconografia dacilor în sculptura romană, apărut la Éditions Les Presses Littéraires (2008), îl constituie teza de doctorat susţinută de istoricul Leonard Velcescu la École Pratiques des Hautes Etudes – Sorbona, Paris. Este vorba despre volumul intitulat „Dacii în sculptura romană. Studiu de iconografie antică”. Aceste cercetări de iconografie antică a României, deschizătoare de drum, se intenţionează a fi parte dintr-un „Corpus cu toate statuile de daci cunoscute până în prezent”.
Autorul pune în evidenţă trăsăturile tipologice ale acestor reprezentări ale dacilor, diferenţiindu-le de cele ale altor „barbari”, descriind contextul istoric şi cultural în care ele au luat naştere şi chiar problema restaurării lor, efectuată în majoritatea cazurilor la începutul secolului al XVII-lea. Se ridică întrebarea cu privire la rolul estetic al numeroaselor statui de daci din Forul lui Traian, luându-se în considerare atitudinea generală a romanilor faţă de popoarele cucerite şi gestul „unic” de „omagiu” adus de cuceritori dacilor învinşi, un popor demn de respectul şi admiraţia romanilor, înzestrat cu un considerabil tezaur de virtuţi umane şi bogăţii materiale. „Niciodată romanii nu au realizat un asemenea număr de statui de o aşa proporţie pentru a reprezenta popoarele barbare”, remarcă autorul, cu atât mai mult cu cât în general „romanii simţeau un fel de repulsie vizavi de barbari”. Nu întâmplător, cucerirea Daciei de către Traian, prin influxul de capital material (d. ex. tezaurul aurifer) şi uman (vezi înrolarea dacilor în armata romană) rezultat, a generat în Imperiul Roman sleit un considerabil reviriment economic şi cultural.
Labels:
dacians,
proto-romanians,
Roman Empire,
romanian origins,
romanitate
Tuesday, August 10, 2010
Muntili
Aromanian polyphonic song (The Mountain). YouTube link.
Subscribe to:
Posts (Atom)