Pentru cei ce-i cunosc realizările artistice, Toma Caragiu rămâne unul  dintre marii originali ai artei noastre interpretative, teatrale sau  cinematografice. În ce constă originalitatea sa ca artist nu-i lesne de  formulat în cuvinte, întrucât referirea trebuie să atingă în mod  accentuat elemente de inefabil. Materialul de expresieal actorului, al  oricărui actor, este în primul rând trupul său, cu plecare de datele  naturale ale acestuia. Să-l privim pe Toma Caragiu. Ni se oferă vederii o  statură granitică, o constituţie organică parcă sculptată dintr-un bloc  masiv, aparent dificil de atras în jocul flexiunilor şi al nuanţărilor  fluidice. Şi totuşi, tocmai acest dar natural iniţial s-a dovedit a fi  el materia primă ideală pentru umorul complex practicat de artist. Acest  chip cu timpul devenit efigial este exersat cu rigoare în arta celei  mai subtile agilităţi. Masca sa de impasibilitate se descoperă a fi  asemeni unui ecran alb, care permite apariţia în detaliu a proiecţiilor.  Expresia facială a devenit, ea însăşi, ca un lanţ de metonimii, prin  mobilizarea separată a fiecărui muşchi facial şi dând dovadă de o  fericită stăpânire a contrastului dintre mimică şi dicţie. Sugestia  creată nu se opreşte la a oferi o imagine – extrem de puternică, ce-i  drept – despre o dinamică a interiorităţii cu un potenţial exploziv, cu  stările ei contradictorii aflate într-o perpetuă modulaţie dramatică. La  Toma Caragiu controlul capacităţii de expresie reuşeşte chiar şi mai  mult decât atât, atingând performanţa actoricească de a fi un  „om-orchestră” sau un „one-man show”. Fiinţă a contrastelor subtile şi  studiate pe care le modelează artistic, Toma Caragiu a izbutit să  clădească prin sine imaginea cu bogate ramificaţii a unei lumi. Este  actorul – scenă a lumii. Pe spaţii mici, în interpretările sale găsim nu  doar stări contradictorii, ci chiar doi oameni în unul, nu doar un  interior uman, ci o întreagă intrigă concentrată în nucleul uneori  infinitezimal al unui act de expresie. Aş aminti, de asemeni,  generozitatea sa umană şi respectul acordat celor mai umile persoane  chiar în perioada când era director al teatrului din Ploieşti, o dată cu  gestul de recreare, în spiritul păcii, a unei atmosfere periclitate.  „De ce sunteţi răi, măi, oameni buni?” – cu această replică dintr-o  piesă de teatru se întâmpla să întâmpine el ascuţirea tensiunilor din  jur. Pentru totdeauna, Toma Caragiu va rămâne cu noi şi în noi.
Florin  Caragiu
link to source

No comments:
Post a Comment